Søg på DotNyt:
Denne blog er flyttet til www.nielsbrinch.com


tirsdag den 1. maj 2007

.NET 3.5, Orcas og LINQ

skrevet af Christian H. Nielsen

I løbet af den sidste uges tid har jeg fordrevet noget tid med at kigge nærmere på det nye Visual Studio "Orcas", som frigives sammen med .NET 3.5 senere i år.

Hovedsageligt har jeg kigget på nye features og især LINQ som er det helt varme emne for tiden. Da "Orcas" lige er udgivet i Beta 1 var det oplagt at se lidt nærmere på sagerne. Ud af mine legerier kom der to artikler som kan læses her:

http://dotnetnerd.dk/articles/orcas.aspx
http://dotnetnerd.dk/articles/LINQ.aspx

Etiketter: , ,

5 kommentarer

5 Kommentarer:

At 1. maj 2007 kl. 19.05, Blogger Niels Brinch skrev...

Ikke dårligt, Christian! Du er med på dupperne. Især LINQ er spændende læsning.

Spørgsmålet er hvornår man tør bruge det. Personligt kunne jeg godt tænke mig at vente til det bliver branchens foretrukne, så der er masser af dokumentation når man googler.

 
At 2. maj 2007 kl. 07.25, Blogger Niels Brinch skrev...

LINQ er som sagt spændende. I den anden ende af systemet kommer Silverlight. Det er i store træk det samme som Flash, bortset fra man kan programmere i det med .NET

Det kommer min næste artikel til at handle om.

 
At 2. maj 2007 kl. 14.28, Blogger Christian H. Nielsen skrev...

Jeg tror godt jeg tør bruge LINQ så snart det udkommer. Microsoft bruger virkelig mange ressourcer på at teste det igennem og der er allerede en del gode eksempler. Om min arbejdsgiver så er klar på at vi springer med på vognen med det samme er nok en anden snak :-)

Silverlight har jeg også kigget på, og jeg tror helt sikkert det bliver en stærk konkurrent til Flash. Bare de demoer der er ude allerede nu synes jeg er pænt blærede. Telerik har også allerede lavet nogle kontroller der bruger det - så om ikke andet var det oplagt at købe nogle af dem og komme lidt igang med det den vej.

Jeg vil faktisk nok alligevel være mere tilbageholdende med det end med LINQ - alene fordi det kræver et plugin så det vil udelukke nogle brugere fra at anvende det. På lidt længere sigt skal det dog nok blive interessant - da microsoft står bag ender det nok som standard i de fleste browsere og så er problemet med tilgængelighed for de fleste brugere løst.

 
At 14. maj 2007 kl. 12.38, Blogger Christian H. Nielsen skrev...

Nu efter jeg har kigget nærmere på Silverlight (og fik skrevet en artikel om det), må jeg erkende at jeg er blevet væsentligt mere optimist.

Alene det at man kan installere det plugin på < 20 sekunder ændrer min opfattelse en hel del.

 
At 14. maj 2007 kl. 13.12, Blogger Niels Brinch skrev...

Yep, det fungerer rigtig godt. Jeg fik hentet Orcas i går (over 3 GB) og er klar til at prøve og dokumentere mine første skridt som SilverLight-udvikler.

 

Send en kommentar

<< Tilbage


 
Til forsiden

Niels Brinch