Søg på DotNyt:
Denne blog er flyttet til www.nielsbrinch.com


søndag den 3. juni 2007

Silverlight-overblik

skrevet af Niels Brinch

Jeg har et stykke tid været klar over at Silverlight er noget ganske særligt. Jeg har læst det er et flash-lignende resultat, som kan samarbejde med min .NET-kode. Det lyder godt, men har ikke haft et gyldent overblik over hvad det egentligt består af og hvordan det virker.

Overblikket har jeg nu, og jeg vil dele det med jer. Silverlight består af tre dele.

1. En xaml-fil som definerer udséendet.
2. En CodeBehind-fil som giver fuld programmatisk adgang.
3. En Designer som tillader grafiske virtuoser at undgå at lære xml.

XAML
Det starter med en xml-fil (med endelsen .xaml) som indeholder xml der repræsenterer et canvas, det vil sige det lærred som vi kan tegne på. Deri kan der indsættes elementer, f.eks. teksten "Hello World" som jeg har gjort herunder:

image

Man kan sidestille xaml med aspx. Resultatet fra en aspx er html, hvor resultatet fra en xaml er noget der minder om flash.

CodeBehind
Ovenstående xml-fil har en codebehind-fil. Åbn den for xaml som du ville hvis det var en aspx-fil.

image

Og ja, der gemmer sig en vaskeægte C#-fil inde bagved, som selvfølgelig lige så vel kunne være en VB-fil. Derinde kan man tilgå elementerne på lærredet, f.eks. ovenstående TextBlock og sætte dens text, gøre den usynlig m.m.

image

Det er altså den ultimative programmatiske tilgang til xaml-filen. Selvfølgelig virker intellisense og alt det andet. En programmør vil føle sig hjemme nu.

Designer
Man kunne tro der var en Design-visning direkte i Visual Studio, ligesom der er til aspx. Men det er der ikke. I stedet skal man åbne xaml-filen i en ekstern editor, som Microsoft kalder Expression Blend.

image

Her skal man så lære noget nyt. Expression Blend er en omfattende applikation hvor man vistnok kan uhyggeligt mange ting. Her føler en flash-designer sig måske relativt hjemme. Jeg gør ikke.

image

0 kommentarer

0 Kommentarer:

Send en kommentar

<< Tilbage


 
Til forsiden

Niels Brinch