Søg på DotNyt:
Denne blog er flyttet til www.nielsbrinch.com


fredag den 21. september 2007

Astoria Community Technology Preview

skrevet af Christian H. Nielsen

Grundet travlhed må jeg erkende at det er for lidt jeg har fået skrevet på det seneste. Igår fik jeg imidlertid endelig tid til at lege lidt, så jeg skyndre mig at kaste mig over astoria der for nylig er lagt ud som CTP.

http://blogs.msdn.com/astoriateam/archive/2007/09/17/astoria-ctp-refresh-for-visual-studio-2008-beta-2.aspx

Man skal dog være klar over at CTP'en og de medfølgende eksempler kræver at man installerer:

  • VS 2008 beta2
  • Entities Frameworket
  • Sql Server
  • Northwind databasen

Alt i alt lidt af en omgang at komme i krig med, men det var fedt lige at se en rigtig demo af hvordan astoria i fremtiden giver mulighed for at man fra klienten direkte kommunikere med databasen via en service bygget over entities frameworket.

Da mange løsninger fremover uden tvivl vil blive baseret på LINQ to Entities alligevel virker det enormt oplagt samtidigt at oprette en astoria dataservice. Det krævet reelt kun at man opretter en service på samme måde som man opretter en class fil eller lign i Visual Studio. Eneste arbejde man selv skal gøre er at indtaste navnet på den Entities DataContext servicen skal bygge på. 

Derved kan man lave intelligente klienter uden at skulle lave en masse ekstra arbejde for at stille data til rådighed via en service som man selv skal bygge fra bunden.

2 kommentarer

2 Kommentarer:

At 25. september 2007 kl. 09.56, Blogger Niels Brinch skrev...

Jeg skal helt sikkert til bunds i hvad Astoria kan bruges til. Jeg har læst lidt på deres blog og det virker rigtig fornuftigt.

 
At 26. september 2007 kl. 21.32, Blogger Christian H. Nielsen skrev...

Jeg holder også godt øje på bloggen - det er klart et af de mere spændende produkter der er på vej.

Især mulighederne for at lave nogle generiske klienter til at søge i forskellige databaser synes jeg virker spændende - men også bare generelt som en måde at lave ajax tunge applikationer på.

 

Send en kommentar

<< Tilbage


 
Til forsiden

Niels Brinch