Søg på DotNyt:
Denne blog er flyttet til www.nielsbrinch.com


onsdag den 18. februar 2009

Kun faglige udfordringer

skrevet af Niels Brinch

imageDer er detaljer i min undervisningsplan som jeg er i tvivl om hvordan jeg håndterer bedst. Skal jeg lave fælles øvelser eller skal jeg sende dem ud i grupper … ?

Det er et godt tegn! Det er en faglig udfordring og den skal jeg nok løse. Det er lige nu aftenen før jeg skal flyve og jeg har kun faglige udfordringer foran mig. Alt det praktiske er forberedt af en uvurderlig Project Support-medarbejder som har arrangeret det hele – og det hjælper at hun kender til Bangladesh i forvejen. Jeg skal bare stige på flyveren på det rigtige tidspunkt, så går resten stort set af sig selv.

Jeg har lige pakket – det er umuligt at huske det hele. Jeg har i baghovedet at hvis jeg bare husker pas og penge, så går resten nok – men det vil godt nok være mere end almindeligt irriterende at glemme min laptop og min mobil. Jeg skal bruge min mobil til at holde kontakt med banglaerne mens jeg er dernede, så det er ikke smart at glemme den … men hvornår har jeg nogensinde glemt min mobil når jeg bare skulle normalt på arbejde 3 km væk? Hvorfor skulle det være sværere at huske når man skal 7.000 km væk?

Det jeg skal opnå mens jeg er dernede er, at få indført en kodekonvention, hvilket betyder alle skriver deres kode på den samme måde, så det er lettere at læse hinandens kode. Jeg forestiller mig det i stigende grad er vigtigt, jo flere man er. Jeg ved ikke præcis HVOR vigtigt, da jeg aldrig har været involveret i et projekt hvor 15 udviklere arbejder på samme produkt samtidig – og nogle af dem har 7.000 km mellem sig. Man kan altså ikke lige spørge hen over bordet, så der skal være nogle gode procedurer.

Desuden skal jeg rent praktisk have dem i gang med at producere noget. Vi har, som altid, masser at lave i Capevo -og ser rigtig meget frem til at se dem slå sig løs med at realisere nogle af de drømme vi har haft længe, men aldrig haft tid til at realisere selv. Det glæder jeg mig til.

3 kommentarer

3 Kommentarer:

At 18. februar 2009 kl. 22.37, Anonymous Anonym skrev...

Det er vigtigt med en coding convention, men jeg tror ikke at det er et stort problem. Du beskriver hvordan det skal gøres meget detaljeret i et dokument og får en manager til at sende det til dem. Så bliver konventionen fulgt uden diskussion. Men dokumentet skal være detaljeret. Du får hvad du beder om - ikke mere - ikke mindre.

Jeg vil mene at det er langt vigtigere at diskutere processerne, så at alle forstår hvordan samarbejdet sker. Hvilke dokumenter skal leveres med hvilket indhold af hvem hvornår. For hele projektet - krav, design, implementation, test, post live.

 
At 18. februar 2009 kl. 23.13, Blogger Rasmus skrev...

Ja ud over dokumentationen så processen omkring implementering. Continues build, Integration build, Unittest mm. Alt det der er med at at skabe den velsmurte udviklingsmaskine. Hvad med daglig koordinering er det via video?
Lyder som en spændende udfordring.

 
At 20. februar 2009 kl. 13.40, Blogger Niels Brinch skrev...

Tak for gode tips til jer begge.

Emnet omkring den daglige udvikling, med anvendelse af Subversion og procedurer for at bygge nye versioner, er noget jeg har med på denne tur, men måske jeg skulle give det lidt mere opmærksomhed.

Angående at aftale processerne går vi gennem det overordnet om et par måneder - men kan være vi skal skrive en manual el. lign for processerne som man let kan følge?

 

Send en kommentar

<< Tilbage


 
Til forsiden

Niels Brinch