Søg på DotNyt:
Denne blog er flyttet til www.nielsbrinch.com


søndag den 22. februar 2009

Jeg leder efter nøglen

skrevet af Niels Brinch

IMAGE_143“I want to walk”. Det er nok. Man kan blive frustreret over at der konstant er cykeltaxier der stopper og spørger om man vil køre med i stedet for at gå. Men det er bare et spørgsmål om at kende nøgleordet. De godtager ikke “Nej tak”. De godtager heller ikke “Gå væk”. De godtager argumentet for at jeg ikke vil køre med dem. F.eks. “I want to walk”. De ville sikkert også forstå “I have no money”, hvis altså de troede på det. Men pointen er, at de vil bare have argumentet.

Jeg leder efter nøglen til at afkode det som banglaerne siger og til at kode det som JEG siger, så de forstår det sådan som de skal. En del af nøglen er selvfølgelig sproget, som desværre tit er en kombination af engelsk og bangladeshisk. Hvis man nogle gange synes de taler lidt hurtigt og man ikke fanger alle ordene, så er det altså fordi de smider bangladeshiske ord ind midt i sætningen, hvis der lige er et ord de ikke kan huske på engelsk.

Mine samtaler med min chauffør er ret ambitiøse – f.eks. holdt vi for rødt og jeg ville gerne høre hans mening om hvor vidt lyskryds gavnede eller forværrede trafikken. Han svarede et eller andet med at det hele var politiets skyld, da jeg pludselig fik mit svar. Det er nemlig komplet ligegyldigt om der er lyskryds eller ej - lige pludselig besluttede hele feltet af biler, at nu havde de holdt for rødt længe nok og så begyndte de at køre, helt upåagtet af der stadig var rødt og at der stadig kom krydsende biler.

Tilbage til emnet … der er en nøgle som skal bruges for at jeg kan kommunikere effektivt med banglaerne og den nøgle skal jeg finde – og pointen fra før er, at nøglen består ikke kun af sprog, men også af kulturforskelle i hvordan man forstår forskellige beskeder.

Der er en specifik nøgle jeg godt kunne tænke mig at finde lige nu. Det er hvordan man gør det klart, at man kræver et svar. Det er åbenbart fuldstændig i orden, at undlade at svare på noget jeg spørger om. Jeg stiller et spørgsmål og får ikke noget svar - det er ikke ment som en fornærmelse eller noget, men det ændrer jo ikke på at jeg gerne vil have det svar. Hvorfor får jeg ikke svaret når jeg stiller spørgsmålet? Hvad skal jeg sige for at få svaret? Den nøgle er jeg på jagt efter nu.

1 kommentarer

1 Kommentarer:

At 5. marts 2009 kl. 17.13, Anonymous Anonym skrev...

Virkelig cool blog du har dig her.
Jeg har selv haft erfaringer med en kombination af engelsk og bangladeshisk og min erfaring siger mig, at "tålmodighed er en dyd":)

 

Send en kommentar

<< Tilbage


 
Til forsiden

Niels Brinch