Søg på DotNyt:
Denne blog er flyttet til www.nielsbrinch.com


onsdag den 6. maj 2009

Udvikling er ligesom sex

skrevet af Niels Brinch

imageGod udvikling er ligesom god sex. Man husker hvis det er godt og man sæt ter typisk ikke særligt pris på at det går hurtigt. Det er faktisk en af de mest hyppige fejl man begår som ny udvikler (når man udvikler!). Man tror at der er nogen der værdsætter at det går hurtigt, men det der bliver husket er om resultatet er godt. Ok, kan man virkelig gøre godt selvom det går hurtigt, så er det da fint, men det er bare ikke realistisk. Heller ikke når man udvikler.

Det gælder ikke kun ved udvikling. Jeg tror på det gælder med alt man laver. Folk husker kun om det var godt. At det tog en time, en dag eller en uge mere, husker man ikke et halvt år senere. Det er selvfølgelig dårlig stil at sige til samme dag som deadline, at det tager 2 uger mere – man skal sige til når man ved det. Men stadig, selvom det er dårlig stil først at sige til samme dag som der er deadline, så er det stadig bedre end at levere noget dårligt.

Ovenstående skal jeg lære det bangladeshiske udviklingshold om en uge når jeg skal afsted igen. Alle danskere forstår analogien som jeg indledte med, men er det klogt at bruge analogien overfor bangladesherne? Nok ikke. Det vil nok være bedre at bruge madlavning som analogi i stedet. Det er også en klassiker at man kommer til at tage pastaen af blusset for tidligt fordi man er sulten. Så sidder man og spiser pasta der knaser og ærgrer sig over man ikke var bare lidt mere tålmodig.

Kvalitet er vigtigere end hastighed. Hastighed er fint – men er kvaliteten ikke i orden, er det lige meget.

Det kunne have været overskriften, men jeg synes ligesom den anden fængede lidt bedre.

2 kommentarer

2 Kommentarer:

At 7. maj 2009 kl. 10.19, Anonymous Anonym skrev...

Hej Niels
Jeg bad om noget mor-forståeligt tekst. Det skal jeg lige love for at jeg fik.
God og kløgtig tekst! Nok også din vurdering hvor man kan bruge hvilke analogier.
Og: rejser du om en uge. Må jeg bede om nogle flere detaljer.
Kærlig hilsen mor

 
At 11. maj 2009 kl. 20.41, Anonymous Anonym skrev...

Hej Niels

Jeg vil give din mor ret. Speciel den sidste kommentar; mon ikke du burde informere hende lidt bedre omkring dine rejseplaner næste gang ;-)

 

Send en kommentar

<< Tilbage


 
Til forsiden

Niels Brinch