Søg på DotNyt:
Denne blog er flyttet til www.nielsbrinch.com


søndag den 9. august 2009

Er tiden cyklisk i Bangladesh?

skrevet af Niels Brinch

imageEn trovaerdig dansk kvinde fortalte mig at der er en grundlaeggende kulturel forskel paa hvordan man opfatter tid i Danmark og i Bangladesh. Den korte forklaring (som er den jeg kan huske) er, at vi ser tiden ud fra et lineaert perspektiv og bangladesherne ser den ud fra et cyklisk perspektiv.

Disclaimer: Her er selvfoelgelig tale om en generalisering og som ved alle generaliseringer er der undtagelser, bla bla bla…

Men effekten af dette skulle efter sigende vaere aarsagen til at det for mange bangladeshere er svaerere at saette sig ind i betydningen af at overholde en deadline. Det goer ikke saa meget hvis vi ikke naar det i dag, for vi faar jo en helt ny uberoert dag i morgen igen og dem har vi masser af.

Danskere forstaar bedre at naar dagen er gaaet, kommer den dag aldrig igen – den dag er brugt fuldstaendig op, uanset hvad man beskaeftigede sig med den dag.

Jeg oplever at det har den positive betydning at de fleste bangladeshere er meget taalmodige. Utaalmodighed stammer vel fra den viden, at den tid man lige nu spilder, faar man aldrig igen. Hvis man ikke taenker over det, er der vel ingen grund til at vaere utaalmodig.

Jeg skulle have flyttet nogle stole fra et kontor til et andet. Ved en kommunikationsfejl kom flyttefolkene til at tage afsted cirka 3 timer foer de skulle. Derfor var de noedt til at staa udenfor kontoret og vente i 3 timer indtil jeg ankom. Hvis jeg var flyttemand, ville jeg vaere mere end almindeligt irriteret over at skulle vente i 3 timer, men i dette tilfaelde var det ikke engang et emne og min kollega misforstod mig sig da jeg bragte det faktum paa banen, at det var aergeligt de skulle staa og vente saa laenge. “Bare rolig, de er der stadig” sagde han.

Ja det ved jeg godt de er. Men alliwel.

Da jeg naevnte “Jeg kan ikke lide at spilde folks tid” fik jeg i oevrigt et blik i bakspejlet fra min chauffoer … han venter mindst 8 timer paa mig hver dag (men det ER til gengaeld hans job)

5 kommentarer

5 Kommentarer:

At 10. august 2009 kl. 21.11, Anonymous Thomas Jespersen skrev...

Hej Niels
Jeg vil bare sige tusind tak for en god blog. Selv om jeg kun læser udvikler blogs, nyder jeg hver gang du kommer med en af dine Bangladesh historier.
: Thomas

 
At 13. august 2009 kl. 02.50, Anonymous Eveline skrev...

Hei! Lurte på om du ville se litt på en norsk blogg! :-)

http://eveline.blogg.no

 
At 13. august 2009 kl. 17.05, Blogger Mathis skrev...

Det med tiden er direkte forbundet med religion. I den kristne religion er vi lineære. Gud skaber. Jesus fødes. Til sidst gråd og tænders gnidsel. Bangladesh er formodentlig præge af buddhisme, hvor liv og død er mere relative begreber. Slå ikke den flue ihjel. Det kunne være din tip-tip-tip-oldefar, der havde opført sig skidt.

 
At 16. august 2009 kl. 12.13, Blogger Niels Brinch skrev...

Tak Thomas, det er rart at hoere det er vaerdsat! Der skulle gerne komme lidt udvikler-indhold i bloggen ind imellem ogsaa - det er jo det jeg laver her.

 
At 16. august 2009 kl. 12.35, Blogger Neess skrev...

Dejligt at se du stadig husker en af de vigtigste agumenter.

Men alliwel.

Det er altid gyldigt, og kan ikke modargumenteres.

 

Send en kommentar

<< Tilbage


 
Til forsiden

Niels Brinch