Søg på DotNyt:
Denne blog er flyttet til www.nielsbrinch.com


fredag den 18. september 2009

Forventningens ligning

skrevet af Niels Brinch

image Det er ikke alle der forstår hvor stor effekt forventninger kan have - eller rettere, uopfyldte forventninger.

Lad os tage et fuldstændigt tænkt eksempel, som er fri fantasi og helt fiktivt: Hvis jeg havde forventet at tilbringe en aften med en sød veninde og det så ikke blev til noget, så er jeg skuffet. Hvis jeg ikke havde forventet det og det heller ikke skete, ville jeg ikke være skuffet. Forskellen på om jeg bliver skuffet eller ej er med andre ord min forventning.

Lad os tage det ned på et endnu lavere niveau som man kan opstille matematisk: Jeg lover at give dig 10.000 kroner på onsdag. Når onsdag kommer, får du kun 5.000 kroner. Du er 5.000 kroner rigere end før, men alligevel er du skuffet. Forventningen og resultatet skal stilles op en ligning hvor resultatet skal være mindst lige så højt som forventningen, ellers er forventningen ikke opfyldt og så er skuffelsen uundgåelig.

Resultat >= Forventning
eller
5.000 >= 10.000

Hvis det ligger fast at man ikke kan levere resultatet, er der faktisk kun én ting man kan gøre. Der er kun 2 parametre i ligningen og den ene ligger allerede fast. Man kan kun få ligningen til at gå op ved at ændre den anden. Forventningen.

Helt simpelt: Kan man ikke få resultatet til at leve op til forventningen, skal man ændre forventningen.

…og for lige at vende tilbage til hvad det betyder for deadlines og kvalitet inden for softwareudvikling: Opdager man, at man ikke kan leve op til en deadline eller ikke kan levere den rette kvalitet, skal man fortælle det til kunden så hurtigt som muligt og dermed ændre forventningen.

image 
kilde

4 kommentarer

4 Kommentarer:

At 18. september 2009 kl. 16.07, Blogger Mathis skrev...

Du skriver bare godt. Forventningens glæde er den største. Man bliver ALTID skuffet. Hvis en aktie stiger i kurs på grund af positive forventninger, vil kursen altid falde når regnskabet kommer. Der vil være folk, der har forventet mere end det forventede.

 
At 18. september 2009 kl. 20.42, Anonymous Johnsen skrev...

Højaktuelt og vil straks blive printet ud og hængt på opslagstavlen...

 
At 19. september 2009 kl. 08.20, Blogger Martin Bay skrev...

Jeg synes din ligning er for simpel. En uopfyldt forventning KAN godt resultere i noget positivt.

Et løfte om produkt X indenfor 10 dage kan f.eks. betyde, at man stadig sælger til kunden, selvom der går 12 dage. Hvis man havde sagt 12 dage fra starten, kunne kunden have sagt nej.

Det er selvfølgelig optimalt at ramme resultat>forventning. Men samlet set vil der nok være størst værdi i at ramme resultat=forventning. Da man så ikke har smidt ressourcer efter noget, som kunden ikke har betalt for.

 
At 24. september 2009 kl. 04.48, Anonymous Niels Brinch skrev...

Haha :) - folk der forventer mere end det forventede ...

Og Martin:

Selvfoelgelig er ligningen for simpel. Man kan ikke fuldstaendigt beskrive virkeligheden med ligninger, det er den alt for kompleks til.

Men naar det er sagt, saa taler jeg udelukkende om hvad er positivt for kunden, hvilket efter min mening er det vigtigste i laengden. Det kan godt vaere du gennemfoerer salget med forsinkelse, men kunden vil vaere en smule skuffet over at skulle vente to ekstra dage. Det er maaske positivt nok for leverandoeren i situationen - men i laengden tror jeg kunden ville vaere gladere for at faa at vide det tager 12 dage i stedet for 10.

Der er et andet ord for skuffede kunder: "Konkurrentens kunder"

 

Send en kommentar

<< Tilbage


 
Til forsiden

Niels Brinch