Søg på DotNyt:
Denne blog er flyttet til www.nielsbrinch.com


tirsdag den 3. november 2009

Tid til kurser

skrevet af Niels Brinch

Overskriften antyder, og hold nu fast, at det er tid og der er tid til at afholde kurser. Vi har allesammen været fuldt optaget med at sikre det bedst mulige resultat for en leverance i løbet af de sidste mange måneder og nu er det ved at være tid til at levere. Det betyder der igen bliver lidt tid til at arbejde med innovation og afholde interne kurser. Det ser jeg frem til.

Når jeg afholder kurser, kan jeg godt lide at finde en god måde at illustrere hovedpointerne. Det kan være en punktopstillet liste eller måske en fin graf hvor hver akse kan illustrere udviklingen og effekten. Det er ikke fordi vi ike kan tale sammen, men der er jo ingen af os der bruger vores modersmål, så det er helt bestemt en god idé at finde nogle virkningsfulde illustrationer, såsom grafer med akser, illustrationer eller nogle korte pointer som man kan anvende til at forklare rundt om.

Og hvor fører disse betragtninger os hen med henblik på en vurdering af den kommende uges aksekurser?

Jeg er dygtig til at rette fejl. Jeg arbejder systematisk fremad og ved hele tiden at det bare er et spørgsmål om tid og tålmodighed før enhver fejl bliver fundet og rettet. Metoden svarer til det vi fleste gør, når nogen siger “Tænk på et tal mellem 1 og 100” og man skal se hvor hurtigt man kan gætte tallet. Hver gang får man at vide om det er højere eller lavere. Mange starter ved 50 – man kan også satse lidt, hvis man har en fornemmelse og starte på 70 – hvis det er højere end det, kommer man hurtigere frem til resultatet.

imageDet at rette fejl er til en vis grad et spørgsmål om viden blandet med intuition og en forestillingsevne der tillader en at tænke over de forskellige muligheder – MEN, hvis man giver et kvalificeret gæt på 74, bagefter 12, næste gang 37 osv., kan det tage meget lang tid at finde det rigtige tal. Derfor er det vigtigste i det lange løb helt klart at forstå den gode fremgangsmåde for at finde fejlen. Man KAN være heldig (og dygtig) og ramme plet i første hug, men ellers er det ret fornuftigt at arbejde systematisk frem.

Jeg oplever ind imellem at en kollega bruger lang tid på at forsøge at rette en fejl - og til sidst beder mig om hjælp. Jeg hjælper ikke med at rette fejl. Jeg hjælper med at finde ud af hvor fejlen er. Min hovedpointe ved et kommende minikursus skal være, at hvis man vil prøve at rette en fejl, skal man IKKE prøve at rette den. Man skal først finde den og så viser det sig næsten altid at selve rettelsen er banal – man behøver faktisk slet ikke tænke over at rette den. Derfor skal min punktopstillede fremgangsmåde for fejlretning være:

  1. Find fejlen.

3 kommentarer

3 Kommentarer:

At 12. november 2009 kl. 17.22, Blogger Metropols webprojekt skrev...

Tak Niels
Jeg vil prøve at arbejde mig frem efter din liste. Kan den også anvedes til andre former for fejlfinding? F.eks. personlige fejl og skønhedsfejl?

 
At 14. november 2009 kl. 18.54, Anonymous Anonym skrev...

Tak Niels
Jeg ta'r din liste med mig. Jeg kan vist ikke altid huske den udenad...
Jeg fandt linket, hvis det var en fejl det var der, så var det ikke en fejl, indholdet taget i betragtning, - derimod yderst konsistent...

 
At 15. november 2009 kl. 07.24, Blogger Niels Brinch skrev...

Tak Niels
Nej, jeg drister mig ikke til at påstå jeg har fundet den universelle opskrift på at løse alle verdens problemer.

Eller, jo det har jeg, men har vurderet det ikke var interessant nok til at blive omtalt på min blog.

 

Send en kommentar

<< Tilbage


 
Til forsiden

Niels Brinch